4 tips bij onderzoek van medewerkerstevredenheid

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk je huidige werknemers te behouden. Maar weet je als werkgever wat er onder de medewerkers speelt? Wij geven 4 tips voor als je de medewerkerstevredenheid in kaart wilt krijgen.

 

Wat wil je weten?

De gehele werkdag kan invloed hebben op de tevredenheid van medewerkers. Naast de faciliteiten, lunch en de lengte van een werkdag kun je ook denken aan het vervoer, het aantal vakantiedagen of de gezondheidstoestand. Het is daarom erg belangrijk om goed voor ogen te hebben wat het doel van het tevredenheidsonderzoek is: wat wil je precies weten van je werknemers? Door vooraf te bepalen wat je wilt onderzoeken kun je het project begrenzen en krijg je resultaten die aansluiten bij je vragen of vermoedens.

 

Kies het soort onderzoek

Om erachter te komen wat er op de werkvloer speelt kun je op meerdere manieren een onderzoek starten. Het is erg belangrijk van tevoren na te gaan wat je precies inzichtelijk wilt krijgen. Afhankelijk daarvan kun je kiezen voor uitgebreide online vragenlijst, een telefonische enquĂȘte of simpelweg een aantal keren een cijfer vragen over de gemoedstoestand van een werknemer.

 

De omvang van het bedrijf

Wil je de tevredenheid van een afdeling in beeld krijgen of wil je weten wat er in het gehele bedrijf speelt? Bij een kleinere groep mensen is het makkelijker om de bevindingen in kaart te brengen. Toch kan het ook heel waardevol zijn om het gevoel binnen een bedrijf te analyseren, omdat er ook tussen afdelingen bepaalde spanningen kunnen zitten. Houd er bij grotere onderzoeksgroepen wel rekening mee dat bijvoorbeeld niet iedereen even digitaal onderlegd is.

 

Toon actiebereidheid

Op het nieuws is regelmatig te horen hoe een onderzoek in een onderste la verdwijnt. Spreek je waardering uit over de reacties in het onderzoek en ga ook daadwerkelijk aan de slag met de conclusies. Zorg dat er vervolgonderzoek komt als dat nodig is en laat de werknemers zien dat er concrete actie voortkomt uit de ingevulde antwoorden. Op deze manier zijn medewerkers sneller geneigd om bij een nieuw onderzoek opnieuw alle vragen te beantwoorden.