Facility management, maakt het werk gemakkelijker

De term facility management is afgeleid van het Latijnse woord facilitas en heeft de afkorting ifm. Dit betekent gemakkelijkheid, vriendelijkheid of gewilligheid. En dit geeft de essentie weer van facility management: ervoor zorgen dat het werk zo gemakkelijk mogelijk verloopt, zonder hindernissen. Facility management richt zich op de ondersteuning van de werknemers. Hierbij valt te denken aan praktische zaken zoals de inrichting van een prettige werkplek, een betaalbare en voedzame catering of een duurzame afvalwerking. Maar ook meer strategische zaken vallen onder het vakgebied van de facilitair manager, zoals huisvestiging, IT-beleid, veiligheid of bewust energieverbruik.

Geschiedenis van facility management

Facility management bestaat nog niet zo lang. In de jaren tachtig merkten bedrijven dat, door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van automatisering, de bedrijfsprocessen anders en efficiënter ingericht konden worden. De toenemende concurrentie van bedrijven over de hele wereld vereisten een slimmere, kostenbewuste kijk op primaire bedrijfsprocessen. Het werd eenvoudiger om complexere zaken, zoals de invloed van investeringen op de kostprijs van een product, te berekenen. Allerlei verschillende elementen konden eenvoudiger met elkaar worden verbonden en tegen elkaar worden afgewogen. Eind jaren tachtig werd voor het eerst de term facility management gekoppeld aan deze nieuwe visie.

Facility management is overal

Facility management is overal nodig, niet alleen bij grotere bedrijven, ook in ziekenhuizen, vakantieresorts, woningbouwprojecten, voetbalstadions of winkelcentra. Het vakgebied van een facility manager is moeilijk af te bakenen. Het is het beste te vergelijken met het huishouden van een bedrijf of organisatie. Als facility manager draag je zorg voor alle faciliteiten (diensten en middelen) die een werknemer nodig heeft om zijn of haar werk goed uit te kunnen voeren. Je houdt hierbij de kosten nauwgezet in de gaten. Dit geldt niet alleen voor het slim inkopen van diensten of middelen. Door prettige werkplekken in te richten bijvoorbeeld, kun je zorgen voor een lager ziekteverzuim, wat indirect een forse kostenbesparing kan opleveren.

Taken van een facility manager

De taken van een facility manager lopen uiteen en verschillen bovendien per organisatie. Zo valt binnen de ene organisatie de IT-inkoop wel onder de verantwoordelijkheid van de facility manager en bij de andere niet. Grofweg zijn de taken als volgt onderverdeeld: ondersteuning van de werknemers, inrichting van een gebouw, onderhouden van contacten met externe leveranciers, aansturen van verschillende afdelingen (bijvoorbeeld beveiliging, catering, IT, schoonmaak, wagenparkbeheer) en strategisch meedenken (hoe kunnen facilitaire processen optimaal bijdragen aan bedrijfsstrategie).