CRM en ERP: Wat is het verschil?

ERP en CRM: Wat is het verschil tussen Enterprise Resource Planning (ERP) en Customer Relationship Management (CRM)? ERP en CRM zijn vergelijkbaar in vele opzichten, omdat ze allebei worden gebruikt om de totale winstgevendheid van een bedrijf te verhogen.

Deze systemen overlappen elkaar op sommige gebieden en kunnen volledig worden geïntegreerd in andere. Aangezien hun kernfunctionaliteiten echter totaal verschillend zijn, is het het beste voor een bedrijf om ze eerst als afzonderlijke, op zichzelf staande systemen te bekijken. Als je het afzonderlijk bekijkt, is het makkelijker om te zien hoe ERP en CRM elk een rol spelen in het verbeteren van de efficiëntie en het verhogen van de omzet.

Wat is CRM?

Eenvoudig gezegd, CRM is een systeem voor het registreren en opslaan van alle informatie met betrekking tot interacties met klanten. CRM-systemen zoals Salesforce en Microsoft Dynamics CRM bieden een gestandaardiseerde methode voor het verzamelen en delen van klantgegevens en het katalyseren van klantinteracties.

Aangezien alle gegevens gestandaardiseerd zijn, kunnen ze gemakkelijk door het hele bedrijf worden gedeeld. CRM kan worden gebruikt door executives om verkoopprognoses te maken, door verkopers om contact te houden met klanten, door verzendingsmedewerkers om adressen te verifiëren en door de factureringsafdeling om facturen te maken.

Het doel van CRM is om een uitgebreide opslag van klantgegevens te bieden die kan worden gebruikt om de verkoop te verhogen, klantenbinding te verbeteren en klantenrelaties efficiënter te maken.

Wat is ERP?

Waar CRM is gericht op de klant, ERP richt zich op het bedrijf. ERP is een systeem voor het verbeteren van de efficiëntie van bedrijfsprocessen. Net als CRM, ERP zorgt voor een snelle uitwisseling van gestandaardiseerde informatie tussen alle afdelingen. Executives, managers en medewerkers voeren allemaal informatie in het ERP-systeem in. Problemen in een gebied zullen automatisch waarschuwingen creëren in andere getroffen gebieden. Hierdoor kunnen afdelingen beginnen met het plannen van problemen voordat ze een probleem worden op die afdeling.

In het kort, door het mogelijk te maken dat het bedrijf zich te richten op de gegevens, in plaats van de activiteiten, ERP biedt een methode voor het stroomlijnen van bedrijfsprocessen over de hele linie. Populaire ERP-leveranciers zoals Epicor, SAP en Microsoft maken ofwel ook CRM-software, of hun ERP-oplossingen direct te integreren met CRM van andere leveranciers.

Hoewel vergelijkbaar in feite, ERP- en CRM-systemen maken gebruik van verschillende benaderingen om de winst te verhogen. ERP richt zich op het verminderen van overhead en het verlagen van de kosten. Door het maken van bedrijfsprocessen efficiënter, ERP vermindert de hoeveelheid kapitaal besteed aan die processen. CRM streeft naar winstverhoging door een groter verkoopvolume te produceren. Met een gestandaardiseerde opslag van klantgegevens is het voor iedereen, van leidinggevenden tot verkopers, gemakkelijker om klantrelaties te verbeteren. Deze verbeterde relaties leiden op hun beurt weer tot meer merkentrouw en winst.