Wat voor type laadkabels, punten en modes zijn er?

Tegenwoordig zijn er vele soorten verschillende plug-in hybriden of volledig elektrische auto’s. Deze auto’s moeten ook opgeladen worden, maar wat voor laadkabels, punten en modes zijn er? In deze blog ga ik dat wat duidelijker proberen uitleggen zodat u het begrijpt.

Types laadkabels

Een laadkabel is de kabel die er voor zorgt dat de elektriciteit in uw auto komt, er zijn twee verschillende soorten kabels namelijk:

  • Type 1 laadkabel
    Dit type wordt gebruikt voor Amerikaanse en Japanse auto’s. Voorbeelden van auto’s zijn Renault twizzy, Toyota Pruis Plug-in of de Nissan Leaf.
  • Type 2 laadkabel
    Dit type wordt gebruikt door Europese auto’s. Voorbeelden van auto’s zijn Tesla Model S, Volvo V60 Plug-in Hybride of de BMW I8.

Naar de verschillende soorten kabels, zijn er ook nog verschillende modes in de laadkabels, namelijk:

  • Mode 1 laden
    Hierbij is de maximale stroom 16 ampère. Bij deze mode van laden gebruikt u normale stekkers en connectoren. Er is geen connectie tussen de stroombron en het elektrische voertuig.
  • Mode 2 laadkabel

Hierbij is de maximale stroom 32 ampère. Bij deze mode is er communicatie tussen de stroom bron en het elektrische voertuig, alleen deze is wel beperkt. De laadkabel is over het algemeen beveiligd met een kastje genaamd, ICCB.

  • Mode 3 laadkabel
    Hierbij is het maximale stroom 64 ampère. Bij de eerste twee zit de kabel in het voertuig zit, zit bij deze mode het verwerkt in de auto en het laadpunt.

Ook heb je verschillende soorten laadpunten, namelijk:

  • Laadplein laadpunt, dit een groot plein met allemaal laadpalen op 1 locatie. Omdat alle elektriciteit in 1 centraal punt zit, geeft dit een compacte en goedkope laadpalen.
  • Inductie plaat laadpunt, dit is een plaat die het laden mogelijk maakt zonder contact tussen de auto en het stroompunt doormiddel van een magnetische inductie.
  • Snellaadpaal, dit is een van de meest bekende laadpaaltype, doormiddel van krachtige stroom zijn de auto’s die hier aan kunnen laden binnen een half uur volledig vol.
  • Thuislader, is een klein kastje die het stroom van thuis gebruikt om uw accu op te laden.
  • Openbare laadpaal, dit is het zelfde soort als een thuislader maar dan op een openbare plek en vaak met meerdere mogelijkheden om aan te sluiten.

Het grote voordeel van elektrisch rijden is natuurlijk het belasting voordeel. Daarnaast zijn er nog meer voordelen. Thuis opladen, het is goedkoper dan tanken en natuurlijk beter voor het milieu. Maar er zitten ook nadelen aan, namelijk: het is niet super geschikt voor lange afstanden, hier tegenover staat wel dat je tegenwoordig bij sommige auto’s je accu volledig kan opladen binnen een half uur. Over het algemeen zijn de auto’s die elektrisch zijn begrensd op 145 kilometer per uur, dit is vaak minder dan brandstof auto’s maar genoeg voor Nederland. En als laatste duurt het opladen van de auto langer dan het voltanken van een auto.

Voor alle informatie over elektrisch rijden en laadpalen, kabels etc. neem gerust een kijkje op de website of neem contact met ons op.

Meer informatie op: https://www.delaadkabelshop.nl/