U bent in een vervelende situatie slachtoffer geworden en wilt graag een vergoeding zien? Dan kunt u kijken of u een schadeclaim kunt indienen. Bij het indienen van een schadeclaim zijn er een aantal stappen die u moet ondernemen. Hieronder staan ze op een rijtje.

Stap 1

U moet als eerste zo snel mogelijk de tegenpartij aansprakelijk stellen. U moet de tegenpartij melden dat het aan hun te verwijten is dat u schade bent opgelopen. Deze eerste stap is erg belangrijk bij het indienen van een schadeclaim. Hierna kunt u verder met uw claim.

Stap 2

Voor u verder gaat met het proces moet u kijken of u de claim zelf gaat indienen of een jurist of advocaat gaat inschakelen. Het kan zijn dat de jurist vergoed wordt voor u maar check dit goed van te voren. Als uw schadeclaim succesvol wordt afgerond zitten de juridische kosten verwerkt in de claim. Wanneer uw zaak vooraf een lastige zaak lijkt te worden kunnen er afwijkende afspraken worden gemaakt. Bijvoorbeeld een afspraak waarbij u betaald per u of een zogenaamde no-cure-no-pay afspraak. Dit hangt af van uw situatie.

Stap 3

Het betrekken van overige kosten bij uw schadeclaim. Wanneer u een schadeclaim indient moet u goed nagaan welke kosten u allemaal heeft gemaakt door de schade. Denk aan kosten zoals:

  • reiskosten naar bijvoorbeeld het ziekenhuis
  • Extra overnachtingskosten door vertraging
  • Kosten voor eten door vertraging

Er zijn makkelijk extra kosten gemaakt door een vervelende situatie. Als u bijvoorbeeld behoorlijke vertraging heeft kan het zijn dat u een hotel moest boeken voor de volgende vlucht, ergens moest eten omdat het erg laat werd. Dit zijn allemaal kosten die u misschien in het begin zou vergeten maar u ook bij de claim kunt/hoort in te dienen. Ga dus goed na wat voor kosten u allemaal heeft gemaakt.

Stap 4

Wees op tijd, het indienen van een schadeclaim moet u niet pas een paar jaar na de gebeurtenis indienen. Iemand kan niet oneindig verantwoordelijk gesteld worden. Laat dit dus niet liggen en ga zo snel mogelijk aan de slag met uw claim.