Openstaande facturen? Vind de juiste oplossing.

Gaan de zaken goed, heeft u een goede relatie met uw klanten opgebouwd en heeft u geen enkele reden om uw klanten te wantrouwen? Dan toch kan het voorkomen dat uw klant niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Zelfs wanneer u een goed ontwikkeld verkoopproces hebt, waarbij u de prestaties en marktreputatie van uw klanten volgt, kan het zijn dat u bepaalde informatie over het hoofd heeft gezien, of dat u deze informatie simpelweg niet tot uw beschikking had. Wat doet u dan in zo’n situatie? Welke actie kunt u ondernemen? En wat is de beste oplossing?

Welke stappen kunt u ondernemen bij wanbetaling?

Wanneer uw klant niet betaalt, is het altijd verstandig om eerst telefonisch contact op te nemen met de debiteur. Maak tijdens dat gesprek duidelijke afspraken omtrent de uiterlijke betaaldatum van de factuur. Houdt uw klant zich na meerdere herinneringen nog steeds niet aan de gemaakte afspraken? Stuur dan een sommatiebrief. In de sommatiebrief stelt u de debiteur in gebreke en geeft u hem een nieuwe betaaltermijn. Betaalt de debiteur alsnog niet binnen de gegeven termijn, dan is deze verplicht wettelijke (handels)rente te betalen. Deze rente kan in rekening gebracht worden, of u kunt overwegen de vordering ter incasso uit handen te geven. Als de debiteur na deze stappen nog steeds niet betaalt, kunt u een fiscaal advocatenkantoor inschakelen

Voorkom wanbetalers met een kredietverzekering

Wilt u wanbetalers een stap voor zijn? Sluit dan een kredietverzekering af. Een kredietverzekering biedt bescherming tegen onbetaalde facturen en geeft toegang tot meer kennis en informatie over de kredietwaardigheid van uw klanten. Blijft betaling uit? Dan draagt u de vordering simpelweg over aan de kredietverzekering. In het geval van Euler Hermes gaat de incasso-afdeling vervolgens aan de slag om alsnog de betaling van de factuur te ontvangen. Reageert de klant ook hier niet op? Dan keert Euler Hermes de openstaande vordering uit tegen het afgesproken dekkingspercentage.